צוות תקשורת ושפה

הצוות, המונה 8 קלינאות תקשורת, מטפל בילדי הגן בתחומי התקשורת, השפה, הדיבור והאכילה.

כל ילד בגן עובר הערכת שפה לדיבור בראשית השנה על מנת לקבוע מטרות טיפוליות המותאמות לצרכיו. מטרת העל עבור כל ילד הינה שיוכל לתקשר עם סביבתו בדרך היעילה ביותר ובעצמאות המרבית. קביעת המטרות נעשית בשיתוף עם ההורים ועם כלל הצוות המטפל בילד.

תחומי הטיפול כוללים:
פיתוח יכולות הבנת השפה והבעתה תוך התייחסות למרכיבי השפה: אוצר מילים, תחביר ודקדוק.
טיפול בהיגוי על מנת לשפר את מובנות הדיבור.
פיתוח מיומנויות פרגמאטיות: מיומנויות של שימוש בשפה בדרך התקשורתית ביותר האפשרית עבור כל ילד.
פיתוח יכולת שימוש באמצעי תקשורת תומכת וחליפית (תת"ח) לילדים שאינם מדברים או מדברים מעט, כולל שימוש בלוחות תקשורת, במכשירי פלט קולי ובמחשב תקשורת מדבר.

אמצעי הטיפול מגוונים ומותאמים לכל ילד וילד: צעצועים, משחקי דמיון ומשחקים דידקטיים, יישום תסריטים מחיי היומיום ביחד עם הילד, שירים וסיפורים ועוד.

במרבית הכיתות מתקיימות קבוצות שפה אותן מנחות קלינאית התקשורת והגננת. הנושאים הנלמדים בקבוצות קשורים לתכנית הלימודים בגן. העבודה בקבוצה מאפשרת הזדמנות לתקשורת בין הילדים, רכישת ידע עולם, הקלת לחץ על ילדים ביישנים, אפשרות לחזרות רבות ועוד. בכיתות לגילאי גן חובה עובדים בקבוצות אלה גם על מיומנויות הכנה ללמידה. בנוסף, מתקיימת קבוצת תקשורת לילדים המשתמשים במחשבי תקשורת בה נערכת פעילות חווייתית משותפת בין קבוצת הילדים לבין עצמם ועם הקלינאית המלווה. 

קשיי אכילה: נבדקים הקשיים והצרכים בתחום עם כניסת הילדים לגן ועל פי הצורך מומלץ על שימוש בכלי אוכל מותאמים ועל אסטרטגיות לשיפור איכות האכילה. הצוות בכיתה מודרך לגבי ההתערבות הטיפולית המתאימה לילד בעת האכילה וכן מודרך לגבי ההכנה התחושתית והמוטורית של אזור הפה לפני האכילה.

צוות הקלינאות עובד בשותפות עם הצוות החינוכי והבין מקצועי על מנת לתאם במידה המרבית את תחומי הטיפול השונים. בהתאם לצורך נערכים טיפולים משותפים עם מטפל נוסף (ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה) וכן ניתנת הדרכה להורים בכל תחומי המומחיות של הצוות.