מידע בסיסי והתפיסה המקצועית

המעון לשיקום והתפתחות הילד ע"ש דבורה אגמון והמרכז להתערבות מוקדמת ע"ש רויזמן ("הגן השיקומי") נוסד בשנת 1970 ע"י פרופסור נעמי אמיר, ז"ל, ומנוהל במשותף ע"י משרד החינוך, עיריית ירושלים ואלווין ישראל. בגן עובד צוות רב מקצועי הכולל צוות חינוכי, פרא-רפואי, טיפולי ורפואי. הגן נועד לטפל בילדים בגילאי 1-7 שלהם פגיעה מוחית וקשיים בתפקודי השפה, בעלי רמת משכל בתחום הנורמה.

בשנת הלימודים תשע"א לומדים בסה"כ כ-90 ילדים בגן השיקומי: 24 במעון יום שיקומי (המרכז להתערבות מוקדמת) לגילאי 1-3, ו-67 בגנים לגילאי 3-7.

שעות הפעילות בגן: מהשעה 7:30 בבוקר ועד השעה 15:00.

מטרות העל

  • לקדם את הילד בכל תחומי התפקוד: מוטורי, תקשורתי, קוגניטיבי, חברתי, רגשי, התנהגותי
  • לעזור לילד ולמשפחתו להבין ,לקבל ולהתמודד עם המוגבלות
  • לשפר את איכות החיים של הילד ומשפחתו

התפיסה המקצועית
בגן השיקומי הילדים מחולקים לכיתות בהתאם לגיל וליכולת הלמידה. בכל כיתה תכנית כיתתית חינוכית שנקבעת על ידי הגננת בהדרכת היועצת החינוכית. התכנית מתייחסת לכל תחומי ההתפתחות של ילדים בגיל הרך: קוגניטיבי, שפתי, תקשורתי, מוטורי, חברתי, התנהגותי ורגשי. רוב התכנית מתבצעת בקבוצה תוך התנסות חווייתית ודרך סיטואציות חברתיות. זאת, במטרה לאפשר לילדים ללמוד בצורה מורכבת ומגוונת, לרכישת מיומנויות ותפקודים מותאמים וכדי לסייע בנדרש אחר כך בבתי הספר. הגננת מתייחסת לצרכים המיוחדים של כל ילד וילד תוך כדי הפעילות הקבוצתית. ההתייחסות האישית מבוססת על תכנית הלימודים האישית של הילד, כפי שהיא נקבעה ע"י הצוות בשיתוף עם ההורים באמצעות שאלון וראיון שמתייחסים להסתכלות של ההורים על הצרכים של הילד.

העבודה בכיתות נעשית תוך שיתוף פעולה הדוק עם הצוות הפרא-רפואי. המטרות השיקומיות משתלבות בסדר היום של הילדים ומיושמות ע"י הצוות החינוכי בסביבת הפעילות הטבעית של הילד בגן שלו.

בראש וראשונה זהו גן ילדים. חשוב לצוות לקיים אווירת גן נורמטיבית דרך משחק עם חברים, פעילות בחצר, חגיגת ימי הולדת וחגים, יציאה לטיולים וכד'.

דרכי העבודה

  • ישיבות צוות: צוות הכיתה נפגש פעם בשבוע כדי להתעדכן, להעלות שאלות ולתכנן את המשך התכנית עם כל ילד.
  • קליניקות רפואיות: פעם או פעמיים בשנה כל ילד נבדק על ידי נוירולוג ילדים בנוכחות ההורים ואנשי צוות, מה שמחזק את המטרה של הבנת הילד והעברת המידע בין הצוות והמשפחה ומאפשר הבנה מקצועית רחבה של מצבו והכוונת תכנית הפעולה עימו. בנוסף, פעם או פעמיים בשנה ילדים עם שיתוק מוחין נבדקים על ידי רופא אורטופד מומחה לשיתוק מוחין בנוכחות ההורים ופיזיותרפיסט.
  • שותפות עם הורים: השותפות של ההורים והצוות מתבטאת בבניית תכנית הלימודים האישית ובמעקב משותף אחר השינויים בתפקוד הילד. כמו כן נפגשים ההורים עם אנשי הצוות בגן לצורך הדרכה והתייעצות באופן שוטף. בנוסף, הצוות מבקר בבתים כדי להכיר את הצרכים בתוך הבית ולהציע התאמות בציוד ובמשחק. תשומת לב רבה ניתנת לפעילויות מהנות משותפות להורים ולילדים כמו טיולים, אירועים הקשורים לחגים, קבוצת כדורגל להורים ולילדים ועוד.
  • מומחיות הצוות הפרא-רפואי: בצוות הפרא-רפואי בגן מומחים בתחום הטיפול בילדים עם שיתוק מוחין ובילדים עם ליקויי שפה. הצוות מתמחה בטכנולוגיה מסייעת כגון: ניידות ממונעת לילדים שאינם הולכים, משחק מותאם, התאמות מחשב ובתקשורת תומכת וחליפית לילדים שאינם מדברים. חלק מאנשי הצוות נמנה עם המובילים בארץ בתחומם וכן מרצים בארץ ובחו"ל בקורסי הכשרה.
  • ליווי רגשי לילדים: קיים ליווי רגשי לילדים ולמשפחותיהם ע"י הצוות הטיפולי המתמחה בעיקר בטיפול ברגשות העולים אצל הילדים וההורים בעקבות מצבם המיוחד. כמו כן הגננות עובדות עם הילדים דרך סיפורים ומשחק לפי תכניות מיוחדות שנבנו בגן למטרה זו .

תוכניות מיוחדות

  • הכנה לכיתה א': תכנית משותפת של הגננות, מרפאות בעיסוק וקלינאיות תקשורת שמטרתה להכין את הילדים מבחינת מודעות פונולוגית, מוכנות לכתיבה ומוכנות ללימוד חשבון. כמו כן, יש דגש על מוכנות רגשית וחברתית.
  • שילוב: ילדים בני 5-7 משולבים בגנים בסביבת מגוריהם פעם בשבוע כהכנה להשתלבות מלאה יותר בעתיד.
  • קבוצות תמיכה להורים חדשים ולהורים וותיקים
  • קבוצת תמיכה לאחים
  • מפגשים לסבים של הילדים
  • קבוצה להורים שילדיהם עוזבים את הגן

עם סיום הלימודים בגן, למעלה ממחצית הילדים עוזבים את הגן ללמוד במסגרות חינוך "רגילות". עובדה זו מהווה לנו מקור לחיזוק והכרה בגישתנו החינוכית/טיפולית.